Jeden z největších jazzových kytaristů všech dob, na tom se patrně shodne deset z deseti hudebních fanoušků. Hráč s udivující technikou, ale také průkopník některých druhů jazzových fúzí, stejně jako velký maestro klasických hráčských stylů. To všechno je Al Di Meola, který bude jednou z největších hvězd letošního ročníku JazzFestBrno.
Na začátku sedmdesátých let studoval prestižní bostonskou Berklee a už v roce 1974 nastoupil do klíčové kapely svého života, Coreova Return To Forever. Natočil s nimi tři alba Where Have I Known You Before (1974), No Mystery (1975) a Romantic Warrior (1976) a už téhož roku, kdy jeho angažmá v této zásadní fusion skupině skončilo, vydal svoje první sólové album Land of the Midnight Sun.
Al Di Meola je významný jednak svou fenomenální hráčskou technikou jak na elektrickou, tak akustickou kytaru, jednak skladatelským stylem, ve kterém se mu podařilo na svoji dobu unikátně spojit jazzovou podstatu s hudebními prvky Středomoří a Latinské Ameriky a vytvořit tak naprosto svébytný hudební jazyk – v tomto smyslu vykonal v kytarovém jazzu podobné dílo jako Carlos Santana v kytarovém rocku, a není náhoda, že oba kolegové v roce 1980 absolvovali společné turné.
Po většinu své kariéry patří Al Di Meola k velmi produktivním a aktivním hudebníkům, jen jeho sólových alb je kolem tří desítek a jsou mezi nimi velmi slavné tituly, jako například několikadílná World Sinfonia. Velmi podstatné a populární jsou ovšem také nahrávky, ve kterých je Di Meola partnerem dalším kolegům. Jednoznačně nejčastěji citovaným albem tohoto ranku je Friday Night in San Francisco (1980), kde v dechberoucím akustickém triu Ala Di Meoly s Johnem McLaughlinem a Pacem de Lucíou vznikla patrně vůbec nejslavnější akustická kytarová nahrávka všech dob. Mezi dalšími hudebníky, s nimiž Di Meola navázal rovnocenné partnerství, pak byli například kytaristé Larry Coryell, Biréli Lagréne, basista Stanley Clarke, houslista Jean-Luc Ponty, pianistka Aziza Mustafa Zadeh anebo původem český klávesista a skladatel Jan Hammer, s nímž Di Meola pracoval na zapojení elektroniky do jazzové hudby.
Jak název koncertu na JazzFestBrno napovídá, čerstvě sedmdesátiletý Al Di Meola bude hlavně vzpomínat na tu část své kariéry, kdy byla jeho doménou hra na elektrickou kytaru, kdy patřil k předním světovým exponentům fusion a obohacoval ji svým vlastním nezapomenutelným vkladem.