Trumpetista Ibrahim Maalouf se po téměř deseti letech vrací do Brna, aby zde představil Trumpets of Michel Ange – svůj inovativní projekt, který ale zároveň nese jeho nezaměnitelný rukopis. Zavede nás do světa, kde folklór a moderna splývají v jedno.
Ibrahim Maalouf se narodil v roce 1980 v Bejrútu do rodiny, která byla kulturou doslova prosáklá. Je synem trumpetisty Nassima Maaloufa a klavíristky Nadi Maalouf, synovcem spisovatele Amina Maaloufa a vnukem novináře, básníka a muzikologa Rushdiho Maaloufa. Mimochodem byl to právě jeho otec, kdo v šedesátých letech minulého století vynalezl trubku se čtvrtým pístem, na kterou Ibrahim dodnes hraje hudbu s čtvrttóny a dalšími mikrointervaly.
Ibrahim po útěku rodiny z Libanonu uprostřed občanské války studoval ve Francii až do sedmnácti let přírodní vědy a snil o kariéře architekta. Ve stejné době na sebe ovšem upozornil odbornou hudební veřejnost, když s komorním orchestrem fenomenálně interpretoval druhý Bachův Braniborský koncert, mnohými trumpetisty považovaný za nejtěžší klasický trumpetový opus. Právě tehdy se setkal s legendárním trumpetistou a učitelem svého otce Mauricem Andrém, který jej ponoukl k tomu, aby se hudbě začal věnovat naplno. Dráha umělce tak převážila nad perspektivou vědeckého povolání a po vystudování pařížské konzervatoře se trumpetista ostřílel před publikem především klasickým repertoárem. Samotná klasika mu však brzy nestačila. Už v dětství mu totiž učarovala improvizace, arabské maqamy i touha bavit lidi, Ibrahim si tak záhy získal širokou posluchačskou obec. Za posledních patnáct let pak produkoval, skládal, aranžoval a režíroval více než dvacítku alb pro sebe i další umělce. Složil také více než deset symfonických skladeb a dvacet filmových soundtracků. Zároveň nikdy nepřestal vyjadřovat svou lásku k trubce a improvizaci. Předloni vydal knihu Petite philosophie de l’improvisation a inicioval vznik rozhlasového pořadu Improbox na stanici TSF Jazz, který zdůrazňuje význam improvizace ve všech profesích. Ostatně Ibrahim sám sebe označuje jako aktivistu za opětovné začlenění improvizace do hudební výuky i národního vzdělávání.
V nejnovějším projektu, v jehož názvu odkazuje na italského génia Michelangela, se Ibrahim Maalouf jako obvykle pouští do tvorby, která kloubí sofistikovanost a náročnost s přístupností co nejširšímu publiku. Zakořeněná je v jazzu, popu a world music, ale vznikla také pod nepřehlédnutelným vlivem urban music. Maalouf je v současnosti zřejmě nejpopulárnějším instrumentalistou francouzské hudební scény. Jeho obliba na domácí scéně v kombinaci s vydatnou porcí práce pro filmový průmysl znamená, že Maaloufovy výjezdy do zahraničí se stávají čím dál větší vzácností. Koncert na festivalu JazzFestBrno má tak veškeré předpoklady pro to, aby se stal jednou z hlavních hudebních událostí podzimu.